Praktyczne aspekty dostępu do informacji publicznej w sądach powszechnych
Trudności związane z prawidłowym rozpatrywaniem wniosków dostępowych przez sądy powszechne.
10% taniej z kodem: KWIECIEN10 [?]
Szkolenie online
16.05.2024 10:00-15:00
To szkolenie obejmuje:
- Możliwość zadawania pytań podczas szkolenia
- Materiały szkoleniowe
- Certyfikat uczestnictwa
- 2-tygodniowy dostęp do systemu Legalis
Opis szkolenia
W jaki sposób prawidłowo przeprowadzić postępowanie zainicjowane wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej, skierowanym do sądu powszechnego przy uwzględnieniu specyfiki organu władzy sądowniczej?
Przedmiotem szkolenia jest przedstawienie sposobu postępowania z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej skierowanym do sądu powszechnego jako dysponenta szczególnego rodzaju informacji pozyskanych m.in. w toku postępowań cywilnych, wykroczeniowych i karnych. Wskazane zostaną również modelowe sposoby przeprowadzenia postępowania dostępowego (fazy postępowania) w kontekście wykorzystania poszczególnych instytucji zawartych w KPA.
Sądy powszechne są dysponentami różnych informacji, które mogą zostać zakwalifikowane jako informacje publiczne. Jak każdy inny podmiot zobowiązany do udostępniania informacji sąd powszechny dysponuje informacjami o administracyjnych aspektach własnej działalności (np. sprawy pracownicze, wydatki na bieżącą działalność, umowy zawierane z podmiotami zewnętrznymi). Jako organy władzy sądowej dysponują również specyficznymi informacjami znajdującymi się w aktach sądowych oraz sporządzają w ramach rozpatrywania spraw indywidualnych dokumenty urzędowe w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 ro dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902), tj. wyroki. Powyższe informacje mogą być przedmiotem wniosków o dostęp do informacji publicznej, których prawidłowe rozpatrzenie wymaga uwzględnienia niekiedy przepisów procesowych różnych gałęzi prawa.
Cel szkolenia
- Wskazanie Uczestnikom zasad dostępu do informacji publicznej zawartej w materiałach pozostających w dyspozycji sądu.
- Omówienie najczęstszych błędów popełnianych przez pracowników sądów przy rozpatrywaniu wniosków dostępowych.
- Udzielenie praktycznych wskazówek co do formy, trybu oraz podstawy prawnej żądania od wnioskodawcy uzupełnienia wniosku.
- Wyjaśnienie, na czym polega odpowiednie zastosowanie KPA na gruncie procedury dostępowej przed sądem powszechnym.
- Przedstawienie zakresu ochrony prywatności sędziów oraz pracowników sądów jako osób, o których informacje mogą być przedmiotem wniosków dostępowych.
- Omówienie wymagań co do formy i treści rozstrzygnięć kończących postępowanie dostępowe oraz zasad ich doręczania zgodnie z KPA.
- Wskazanie cech i formy zakończenia postępowania odwoławczego od decyzji wydanej w postępowaniu dostępowym przez prezesa sądu,.
- Przedstawienie w oparciu o studium przypadków spraw o dostęp do informacji publicznej najczęściej popełnianych błędów w ogólnej procedurze administracyjnej.
Na szkoleniu dowiesz się m.in.:
- Czy pozew oraz akt oskarżenia stanowią nośnik informacji publicznej?
- Czy sąd powszechny powinien zapewnić dostęp do akt prowadzonych postępowań osobom w trybie dostępu do informacji publicznej?
- Kiedy wniosek o dostęp do informacji powinien spełniać wymagania pisma składanego w postępowaniu administracyjnym?
- W jakim trybie i pod jakim rygorem można wzywać wnioskodawcę do uzupełnienia treści wniosku?
- Od którego momentu należy stosować KPA w postępowaniu dostępowym?
- Jak prawidłowo przeprowadzić anonimizację takich danych jak imiona i nazwiska stron, adresy, numery ksiąg wieczystych?
- Jakie skutki dla przebiegu postępowania ma kwalifikacja wniosku jako dotyczącego tzw. informacji przetworzonej?
- Czy i kiedy dysponent informacji może badać faktyczne umocowanie pełnomocnika w sprawie o dostęp do informacji?
- Którzy pracownicy sądów powszechnych są osobami pełniącymi funkcje publiczne, których ochrona prywatności jest ograniczona w postępowaniach dostępowych?
- Czy sądy są zobowiązane do ochrony tajemnicy adwokackiej i radcowskiej?
- Jakie dane dotyczące sędziego sądu powszechnego powinny podlegać udostępnianiu?
- Jakie składniki powinna zawierać decyzja administracyjna prezesa sądu wydawana w sprawie o dostęp do informacji publicznej?
- Czy dopuszczalne jest przesłanie decyzji administracyjnej wydanej w postępowaniu dostępowym na prywatny mail wnioskodawcy?
- W jaki sposób należy określić opłatę odzwierciedlającą koszty poniesione przez sąd powszechny w związku z udostępnieniem informacji publicznej?
Dla kogo jest to szkolenie?
Adresatami szkolenia są prezesi sądów powszechnych, pracownicy administracyjni, w tym w szczególności kierownicy sekretariatów w poszczególnych wydziałach sądów powszechnych, prawnicy praktycy odpowiedzialni za nadzór i opiniowanie w strukturze sądów powszechnych prawidłowego rozpatrzenia wniosków o udostępnienie informacji publicznej (głównie radcowie prawni) oraz prawnicy biorący udział w procesie udostępniania informacji publicznej w strukturze sądów powszechnych jako podmiotów zobowiązanych do udostępniania informacji lub reprezentujących sądy w postępowaniu sądowo-administracyjnym ze skarg na sposób rozpatrzenia wniosku dostępowego przed sąd powszechny.
Program szkolenia
1. Zakres przedmiotowy dostępu do informacji pozostającej w dyspozycji sądów.
- Definicja informacji publicznej.
- Problem nadużycia prawa do informacji a utrata charakteru informacji publicznej.
- Informacja z akt postępowań sądowych jako przedmiot informacji publicznej.
- Wokanda sądowa a informacja publiczna.
- Zakres jawności wyroków sądowych.
- Dokumentacja pracownicza pracowników sądów a informacja publiczna.
2. Zakres podmiotowy prawa do informacji publicznej.
- Wnioskodawca.
- Procesowe aspekty występowania z wnioskiem dostępowym za pośrednictwem pełnomocnika.
- Przypadki uzasadniające potrzebę identyfikacji wnioskodawcy.
- Strona postępowania sądowego jako wnioskodawca.
- Organizacja społeczna jako wnioskodawca.
3. Wniosek jako podstawa procedowania postępowania przed sądem powszechnym
- Wniosek – wymagania formalne.
- Tryb wezwania do uzupełnienia braków lub wyjaśnienia zakresu wniosku.
- Problem wniosku anonimowego.
- Postępowanie w przypadku nieuzupełnienia wniosku dostępowego.
- Dopuszczalność pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
4. Udostępnienie informacji publicznej przez sąd powszechny.
- Czynność materialno-techniczna udostępnienia – wymagania formalne.
- Dopuszczalność oraz obowiązek anonimizacji kopii nośnika informacji.
- Anonimizacja danych posiadanych przez sądy: nazwiska stron, adresów, wyroków sądowych itd.
5. Inne formy zakończenia postępowania dostępowego czynnością materialno-techniczną.
- Informacja o wyłączeniu stosowania ustawy ze szczególnym uwzględnieniem wyłączeń wynikających z ustaw procesowych stosowanych przez sądy.
- Informacja o nieposiadaniu przez sąd poszukiwanej informacji.
- Informacja o wcześniejszym upublicznieniu informacji przez sąd.
6. Przesłanki ograniczenia prawa do informacji publicznej będącej w posiadaniu sądu.
- Informacja niedawna.
- Inne tajemnice ustawowo chronione ze szczególnym uwzględnieniem tajemnicy adwokackiej i radcowskiej.
- Prywatność osoby fizycznej ze szczególnym uwzględnieniem ochrony prywatności stron postępowań oraz pracowników sądów powszechnych.
- Tajemnica przedsiębiorcy ze szczególnym uwzględnieniem tajemnicy przedsiębiorców zawierających umowy z sądami.
7. Przebieg postępowania zainicjowanego wnioskiem dostępowym.
- Skuteczność złożenia wniosku i termin na jego rozpoznanie.
- Etap formalny rozpatrywania wniosku.
- Ustalenie opłaty odpowiadającej kosztom udostępnienia.
- Odmienności proceduralne dotyczące udostępnienia informacji przetworzonej.
- Zakres zastosowania przez sąd powszechny przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego w postępowaniu dostępowym.
- Umorzenie postępowania dostępowego.
- Decyzja o odmowie dostępu do informacji publicznej.
8. Sąd powszechny w postępowaniu zmierzającym do zakwestionowania czynności materialno-technicznej lub decyzji prezesa sądu w sprawach dostępowych.
- Postępowanie odwoławcze i jego specyfika.
- Postępowanie przed sądem administracyjnym ze skargi na bezczynność.
- Postępowanie przed sądem administracyjnym ze skargi na decyzję odmawiającą dostępu do informacji publicznej.
Prelegenci
Bonusy i zniżki
Dostęp do Systemu Legalis
Po szkoleniu otrzymasz 2-tygodniowy dostęp do Systemu Legalis Moduł Prawo administracyjne wersja Premium.
Informacje organizacyjne
Zapisy trwają do dnia poprzedzającego rozpoczęcie szkolenia do godziny 23:59 lub do wyczerpania limitu miejsc. Certyfikat uczestnictwa zostanie wysłany drogą elektroniczną w formie PDF w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Darmowy 2-tygodniowy dostęp do systemu Legalis zostanie wysłany drogą elektroniczną w ciągu 7 dni roboczych po szkoleniu. Dostęp do szkolenia możliwy wyłącznie w czasie rzeczywistym.
Szkolenie online
Szkolenia online odbywają się przy użyciu platformy Clickmeeting. Nie później niż na 2 godziny przed startem danego szkolenia do uczestników zostanie wysłany e-mail z informacjami jak dołączyć do webinaru. W razie trudności lub nieotrzymania wiadomości (prosimy sprawdzić folder SPAM) z linkiem prosimy o kontakt: tel.: +48 22 311 22 22 lub [email protected].
Udział w szkoleniu można wziąć przy użyciu:
- komputera z systemem operacyjnym Windows 10 lub 11, MacOs 10.13 lub nowszej, Linux, Chrome OS wyposażone w najnowszą wersję przeglądarki Chrome, Safari, Opera, Edge lub Firefox.
- urządzenia mobilnego z systemem operacyjnym Google Android, Apple iOS lub Huawei HarmonyOS z zainstalowaną aplikacją ClickMeeting Webinars Meetings.
Szkolenia zamknięte
Szukasz szkolenia dla Twojego zespołu?
To szkolenie możemy zorganizować także w formule szkolenia zamkniętego dopasowanego do poziomu wiedzy i potrzeb uczestników. Przeprowadzimy je w formie stacjonarnej lub online oraz miejscu i terminie wskazanym przez Ciebie.
Dowiedz się więcej